ЗАТВЕРДЖУЮ

ДИРЕКТОР ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ І-ІІІ СТУПЕНІВ «СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА № 2 ІМЕНІ Д.КАРБИШЕВА З ПОГЛИБЛЕНИМ ВИВЧЕННЯМ ПРЕДМЕТІВ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ» ПОДІЛЬСЬКОГО РАЙОНУ М. КИЄВА

НІКУЛІНА Л.М.

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА


ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

І-ІІІ СТУПЕНІВ «СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА №2 ІМ. Д.КАРБИШЕВА

З ПОГЛИБЛЕНИМ ВИВЧЕННЯМ ПРЕДМЕТІВ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ»

Подільського району м. Києва

1–4 класи

2018-2019 н.р.

Схвалено на засіданні педагогічної ради (протокол № 9 від 23.06.2018 р)

Освітня програма Спеціалізованої школи №2 ім.Д.Карбишева (І ступінь - початкова освіта) розроблена на виконання Закону України «Про освіту», Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №87 – 1 класи; Державного стандарту загальної початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 №462 – 2-4 класи. Освітня програма закладу І ступеня розроблена на основі Типових освітніх програм закладів загальної середньої освіти І ступеня, затверджених наказами Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 №407 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня» (для 2-4 класів), від 21.03.2018 №268 «Про затвердження типових освітніх та навчальних програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти» (для 1 класу).

У 2018/19 н.р для освітнього процесу у 1 класі навчальним закладом обрано Типову освітню програму для закладів загальної середньої освіти, розроблену під керівництвом Савченко О.Я., затверджену Колегією Міністерства освіти і науки 22.02.2018. Зміст цієї типової освітньої програми має потенціал для формування ключових компетентностей, враховано інтегрований характер компетентності, реалізацію внутрішньопредметних, між предметних зв’язків, раціонально розподілено навчальні години на вивчення окремих предметів за освітніми галузями.

Освітня програма початкової освіти окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення здобувачами початкової освіти обов’язкових результатів, визначених Державним стандартом початкової загальної освіти.

На основі освітньої програми закладу освіти, складається та затверджується навчальний план закладу освіти, що конкретизує організацію освітнього процесу.

Освітня програма визначає:

Загальний обсяг навчального навантаження (навчальний план)

Очікувані результати навчання учнів в рамках навчальних програм

Рекомендовані форми організації освітнього процесу

Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою.

Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів: загальний обсяг навчального навантаження для учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти складає 3500 годин/навчальний рік, а саме: для 1-го класу 805 годин/навчальний рік, для 2-го класу – 875 годин/навчальний рік, для 3-го класу – 910 годин/навчальний рік, для 4-го класу – 910 годин/навчальний рік. На кожній паралелі функціонує 2 класи: 1-А, 1-Б; 2-А, 2-Б; 3-А, 3-Б; 4-А, 4-Б. Гранична наповнюваність класів встановлюється відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту".

Розподіл навчального навантаження на тиждень викладено в Навчальному плані. Навчальні плани зорієнтовані на роботу початкової школи за 5-денним навчальними тижнем.

Освітній процес у початковій школі організовується за рахунок навчального часу інваріантної, варіативної складових.

Навчальний час, передбачений на варіативну складову, використаний на предмети інваріантної складової, курси за вибором.

Змістовне наповнення предмета «Фізична культура» сформовано з варіативних модулів відповідно до особливостей учнів, матеріально-технічної бази, кадрового забезпечення. Години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.

У початковій школі здійснюється поділ класів на групи при вивченні окремих предметів за умови відповідної кількості учнів у класі (більше 27), відповідно до чинних нормативів (додаток 2 до наказу МОН України від 20.02.2002 №128) 1-А клас (навчання грамоти, англійська мова), 2-А клас (українська мова, англійська мова, інформатика), 3-А клас (українська мова, англійська мова, інформатика), 2- Б клас (інформатика), 3-Б клас (інформатика), 4-А клас (інформатика), 4-Б клас (інформатика).

Основними формами організації освітнього процесу у початковій школі є різні типи уроку, екскурсії, дослідження, практичні роботи, проекти, спостереження, віртуальні подорожі, квести, які вчитель організовує у межах уроку або у позаурочний час.

Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи умови роботи, забезпечуючи досягнення очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах.

Відповідно до Закону України «Про освіту» початкова освіта здобувається, як правило, з шести років.

Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти за інших умов.

Може здійснюватися індивідуальне, дистанційне навчання, екстернат.

З метою недопущення перевантаження учнів за рішенням педагогічної ради при оцінюванні учнів з відповідних предметів, а саме: музики, фізичної культури дозволяється враховувати результати їх навчання у закладах освіти іншого типу (художніх, музичних, спортивних школах), участь у позашкільних закладах.

Очікувані результати навчання здобувачів освіти. Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної освітньої галузі.

Вимоги до обов’язкових результатів навчання визначаються з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності, викладені в навчальних програмах.

Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, практичної спрямованості.

Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізації в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньо предметних зв’язків, а саме: змістовно-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних, що сприяє посиленню пізнавального інтересу учнів до навчання і підвищенню рівня їхньої загальної культури, систематизації навчального матеріалу, формуванню наукового світогляду.

Компетентнісний потенціал кожної освітньої галузі забезпечує формування всіх ключових компетентностей.

До ключових компетентностей належать:

вільне володіння державною мовою;

математична компетентність;

компетентності у галузі природничих наук, технічних технологій;

інноваційність;

екологічна компетентність;

інформаційно-комунікаційна компетентність;

навчання впродовж життя;

громадянські та соціальні компетентності;

культурна компетентність;

підприємливість і фінансова грамотність.

Основою формування ключових компетентностей є досвід здобувачів освіти, їх потреби, які мотивують до навчання, знання та вміння, які формуються у різному освітньому середовищі (школі, родині), різноманітних соціальних ситуаціях і зумовлюють формування ставлення до них.

Освітню програму укладено за такими галузями:

Мови і літератури;

Суспільствознавство;

Мистецтво;

Математика;

Природознавство;

Технології;

Здоров’я і фізична культура.

Освітні галузі реалізуються через окремі предмети. Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.

Для кожної освітньої галузі визначено обов’язкові результати навчання здобувачів освіти, які є основою для їх подальшого навчання. Освітньою програмою визначено очікувані результати навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.

Мовно-літературна освітня галузь реалізується через предмети: «Українська мова» (мова та читання); «Іноземна мова» - англійська.

Здобувач освіти: взаємодіє з іншими особами усно, сприймає і використовує інформацію для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях; сприймає, аналізує, інтерпретує, критично оцінює інформацію в текстах різних видів, висловлює думки, почуття, ставлення, взаємодіє з іншими особами письмово, в режимі реального часу, дотримується норм літературної мови.

Метою іншомовної освіти є формування іншомовної комунікативної компетентності для безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування, що забезпечує розвиток інших ключових компетентностей та задоволення різних життєвих потреб здобувача освіти.

Здобувач освіти: сприймає інформацію, висловлену іноземною мовою в умовах безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування, та критично оцінює таку інформацію;розуміє прочитані іншомовні тексти різних видів для отримання інформації або емоційного задоволення, використовує прочитану інформацію та критично оцінює її;надає інформацію, висловлює думки, почуття та ставлення, взаємодіє з іншими особами усно, письмово та в режимі реального часу, використовуючи іноземну мову.

Математична освітня галузь реалізується через предмет «Математика».

Метою математичної освітньої галузі є формування математичної та інших ключових компетентностей; розвиток мислення, здатності розпізнавати і моделювати процеси та ситуації з повсякденного життя, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів, а також здатності робити усвідомлений вибір.

Здобувач освіти: досліджує ситуації і визначає проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів;моделює процеси і ситуації, розробляє стратегії (плани) дій для розв’язування різноманітних задач;критично оцінює дані, процес та результат розв’язання навчальних і практичних задач;застосовує досвід математичної діяльності для пізнання навколишнього світу.

Освітня галузь «Природознавство» реалізується через предмет «Природознавство» - 2-4 класи.

Метою природничої освітньої галузі є формування компетентностей в галузі природничих наук, техніки і технологій, екологічної та інших ключових компетентностей шляхом опанування знань, умінь і способів діяльності, розвитку здібностей, які забезпечують успішну взаємодію з природою, формування основи наукового світогляду і критичного мислення, становлення відповідальної, безпечної і природоохоронної поведінки здобувачів освіти у навколишньому світі на основі усвідомлення принципів сталого розвитку.

Здобувач освіти: відкриває світ природи, набуває досвіду її дослідження, шукає відповіді на запитання, спостерігає за навколишнім світом, експериментує та створює навчальні моделі, виявляє допитливість та отримує радість від пізнання природи;опрацьовує та систематизує інформацію природничого змісту, отриману з доступних джерел, та представляє її у різних формах;усвідомлює розмаїття природи, взаємозв’язки її об’єктів та явищ, пояснює роль природничих наук і техніки в житті людини, відповідально поводиться у навколишньому світі;критично оцінює факти, поєднує новий досвід з набутим раніше і творчо його використовує для розв’язування проблем природничого характеру.

Освітня галузь «Технології» реалізується через предмет «Трудове навчання», «Інформатика» - 2-4 класи.

Метою технологічної освітньої галузі є формування компетентностей в галузі техніки і технологій та інших ключових компетентностей, здатності до зміни навколишнього світу засобами сучасних технологій без заподіяння йому шкоди, до використання технологій для власної самореалізації, культурного і національного самовираження.

Здобувач освіти: втілює творчий задум у готовий виріб;дбає про власний побут, задоволення власних потреб та потреб тих, хто його оточує;ефективно використовує природні матеріали, дбаючи про навколишній світ;практикує і творчо застосовує традиційні та сучасні ремесла.

Метою інформатичної освітньої галузі є формування інформаційно-комунікаційної компетентності та інших ключових компетентностей, здатності до розв’язання проблем з використанням цифрових пристроїв, інформаційно-комунікаційних технологій та критичного мислення для розвитку, творчого самовираження, власного та суспільного добробуту, навичок безпечної та етичної діяльності в інформаційному суспільстві.

Здобувач освіти: знаходить, подає, перетворює, аналізує, узагальнює та систематизує дані, критично оцінює інформацію для розв’язання життєвих проблем;створює інформаційні продукти та програми для ефективного розв’язання задач/проблем, творчого самовираження індивідуально та у співпраці, за допомогою цифрових пристроїв та без них;усвідомлено використовує інформаційні і комунікаційні технології та цифрові пристрої для доступу до інформації, спілкування та співпраці як творець та (або) споживач, а також самостійно опановує нові технології;усвідомлює наслідки використання інформаційних технологій для себе, суспільства, навколишнього світу та сталого розвитку, дотримується етичних, міжкультурних та правових норм інформаційної взаємодії.

Освітня галузь «Здоров’я і фізична культура» реалізується окремими предметами «Фізична культура» 1-4 класи; «Основи здоров’я»- 2-4 класи.

Метою фізкультурної та здоров’язбережувальної освітньої галузі є формування соціальної та інших ключових компетентностей, стійкої мотивації здобувачів освіти до занять фізичною культурою і спортом для забезпечення гармонійного фізичного розвитку, підвищення функціональних можливостей організму, вдосконалення життєво необхідних рухових умінь та навичок, застосування моделі здорової та безпечної поведінки, збереження власного здоров’я та здоров’я інших осіб.

Здобувач освіти: регулярно займається руховою активністю, фізичною культурою та спортом; демонструє рухові вміння та навички та використовує їх у різних життєвих ситуаціях;добирає фізичні вправи для підвищення рівня фізичної підготовленості;керується правилами безпечної і чесної гри, уміє боротися, вигравати і програвати; усвідомлює значення фізичних вправ для здоров’я, емоційного задоволення, гартування характеру, самовираження та соціальної взаємодії. Дбає про особисте здоров’я і безпеку, реагує на діяльність, яка становить загрозу для життя, здоров’я, добробуту;визначає альтернативи, прогнозує наслідки, ухвалює рішення з користю для здоров’я, добробуту, власної безпеки та безпеки інших осіб;робить аргументований вибір на користь здорового способу життя, аналізує та оцінює наслідки і ризики;виявляє підприємливість та поводиться етично для поліпшення здоров’я, безпеки та добробуту.

Освітня галузь «Суспільствознавство» реалізується предметом «Я у світі» -3-4 класи.

Метою освітньої галузі є формування громадянської та інших компетентностей, власної ідентичності та готовності до змін шляхом осмислення зв’язків між минулим і сучасним життям, активної громадянської позиції на засадах демократії, поваги до прав і свобод людини, толерантного ставлення до оточуючих, набуття досвіду життя в соціумі з урахуванням демократичних принципів.

Здобувач освіти: встановлює зв’язки між подіями, діяльністю людей та її результатами у часі, пояснює значення пам’ятних для себе та інших громадян України дат (подій); орієнтується у знайомому соціальному середовищі, долучається до його розвитку, пояснює вплив природи та діяльності людей на нього;працює з різними джерелами соціальної та історичної інформації, аналізує зміст джерел, критично оцінює їх;узагальнює інформацію з різних джерел, розповідаючи про минуле і сучасне;представляє аргументовані судження про відомі факти та історичних осіб, а також про події суспільного життя;має розвинуте почуття власної гідності, діє з урахуванням власних прав і свобод, поважає права і гідність інших осіб, протидіє проявам дискримінації та нерівного ставлення до особистості;усвідомлює себе громадянином України, аналізує культурно-історичні основи власної ідентичності, визнає цінність культурного розмаїття;дотримується принципів демократичного громадянства, бере активну участь у житті шкільної спільноти, місцевої громади.

Освітня галузь «Мистецтво» реалізується окремими предметами «Образотворче мистецтво», «Музичне мистецтво» - 1-4 класи.

Метою мистецької освітньої галузі є формування культурної та інших компетентностей, цінностей у процесі пізнання мистецтва та художньо-творчого самовираження в особистому та суспільному житті, поваги до національної та світової мистецької спадщини.

Здобувач освіти: виявляє художньо-образне, асоціативне мислення у процесі художньо-творчої діяльності через образотворче, музичне та інші види мистецтва;пізнає мистецтво, інтерпретує художні образи, набуваючи емоційно-чуттєвого досвіду, виявляє ціннісне ставлення до мистецтва;пізнає себе через художньо-творчу діяльність та мистецтво.

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти. Система внутрішнього забезпечення якості складається з таких компонентів:

кадрове забезпечення освітньої діяльності;

навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;

матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;

якість проведення уроків, заходів;

моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).

Метою початкової освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості.

В початковій школі проводяться предметні олімпіади, конкурси дитячої творчості, функціонує секція МАН «Дослідник» для молодших школярів. Моніторинг досягнення учнями результатів навчання здійснюється згідно річного плану закладу, в кінці навчального семестру. В кінці навчального року проводиться ДПА учнів 4 класів.

Кадрове забезпечення освітньої діяльності в початковій школі здійснюють учителі, які мають відповідну фахову освіту та кваліфікацію:

Учителі – класоводи:

вища кваліфікаційна категорія: 5 учителів.

І кваліфікаційна категорія: 2 учителі;

спеціаліст: 1 учитель.

Учителі-предметники:

Учитель фізкультури – І категорія;

Учитель музики – вища категорія;

Учитель- логопед – вища категорія.

У початковій школі працюють:

2 учителі-методисти та 5 старших учителів.

Навчально-методичне забезпечення здійснюється згідно чинного законодавства: методичних рекомендацій, наказів, інструктивних листів Міністерства освіти і науки України, Департаменту освіти і науки, Управління освіти Подільського району.

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

1 клас

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Початкова освіта – це перший рівень повної загальної середньої освіти, який відповідає першому рівню Національної рамки кваліфікацій.

Метою початкової освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей та розвиток самостійності, творчості, допитливості, що забезпечують її готовність до життя в демократичному й інформаційному суспільстві, продовження навчання в основній школі.

Початкова освіта передбачає поділ на два цикли – 1–2 класи і 3–4 класи, що враховують вікові особливості розвитку та потреб дітей і дають можливість забезпечити подолання розбіжностей у їхніх досягненнях, зумовлених готовністю до здобуття освіти.

Освітню програму для 1-х класів закладів загальної середньої освіти розроблено відповідно до Закону України «Про освіту», Державного стандарту початкової освіти, Типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти, розробленої від керівництвом О.Я.Савченко, затвердженої Колегією Міністерства освіти і науки 22.02.2018. У програмі визначено вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання; коротко вказано відповідний зміст кожного навчального предмета чи інтегрованого курсу.

Програму побудовано із врахуванням таких принципів:

дитиноцентрованості і природовідповідності;

узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання;

науковості, доступності і практичної спрямованості змісту;

наступності і перспективності навчання;

взаємозв’язаного формування ключових і предметних компетентностей;

логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей;

можливостей реалізації змісту освіти через предмети або інтегровані курси;

творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання;

адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей.

Зміст програми має потенціал для формування у здобувачів таких ключових компетентностей:

1) вільне володіння державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, а також любов до читання, відчуття краси слова, усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження, готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях;

2) здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, що передбачає активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади, можливість розуміти прості висловлювання іноземною мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях, оволодіння навичками міжкультурного спілкування;

3) математична компетентність, що передбачає виявлення простих математичних залежностей в навколишньому світі, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини;

4) компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, що передбачають формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження;

5) інноваційність, що передбачає відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, школа, громада тощо), формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади;

6) екологічна компетентність, що передбачає усвідомлення основи екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства;

7) інформаційно-комунікаційна компетентність, що передбачає опанування основою цифрової грамотності для розвитку і спілкування, здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях;

8) навчання впродовж життя, що передбачає опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання, організацію власного навчального середовища, отримання нової інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб, визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення, навчання працювати самостійно і в групі;

9) громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність в житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних з різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України, дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя;

10) культурна компетентність, що передбачає залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче, музичне та інші види мистецтв) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості;

11) підприємливість та фінансова грамотність, що передбачають ініціативність, готовність брати відповідальність за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей, усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці, готовність до втілення в життя ініційованих ідей, прийняття власних рішень.

Спільними для всіх ключових компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв'язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами.

Враховуючи інтегрований характер компетентності, у процесі реалізації Типової освітньої програми або Освітніх програм рекомендується використовувати внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки, які сприяють цілісності результатів початкової освіти та переносу умінь у нові ситуації.

Вимоги до дітей, які розпочинають навчання у початковій школі, мають враховувати досягнення попереднього етапу їхнього розвитку.

Період життя дитини від п’яти до шести (семи) років (старший дошкільний вік) визначається цілісною зміною її особистості, готовністю до нової соціальної ситуації розвитку. Пріоритетом цього процесу є формування і розвиток базових особистісних якостей дітей: спостережливості, допитливості, довільності поведінки, міжособистісної позитивної комунікації, відповідальності, діяльнісного і різнобічного освоєння навколишньої дійсності та ін. Потенційно це виявляється у певному рівні готовності дитини до систематичного навчання – фізичної, соціальної, емоційно-ціннісної, пізнавальної, мовленнєвої, творчої.

Зберігаючи наступність із дошкільним періодом дитинства, початкова школа забезпечує подальше становлення особистості дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формує здатність до творчого самовираження, критичного мислення, виховує ціннісне ставлення до держави, рідного краю, української культури, пошанування своєї гідності та інших людей, збереження здоров’я.

Згідно із Законом України «Про освіту», на основі Державного стандарту й Типової освітньої програми заклади освіти, наукові установи та інші суб’єкти освітньої діяльності можуть розробляти освітні програми – єдиний комплекс освітніх компонентів (предметів, індивідуальних проектів, контрольних заходів тощо), спланованих і організованих для досягнення визначених результатів навчання. Освітні програми можуть відрізнятися від Типової освітньої програми послідовністю викладання навчального матеріалу, обсягом його вивчення, наявністю додаткових компонентів змісту або використанням оригінальних форм, методів і засобів навчання.

Розподіл навчальних годин за темами, розділами, вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у програмі.

Освітні програми можуть мати корекційно-розвивальний складник для осіб з особливими освітніми потребами. Для дітей з особливими потребами тривалість здобуття початкової освіти може бути подовжена.

Програми інваріантного складника Базового навчального плану є обов’язковими для використання в загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності.

Контроль і оцінювання навчальних досягнень здобувачів здійснюються на суб’єкт-суб’єктних засадах, що передбачає систематичне відстеження їхнього індивідуального розвитку у процесі навчання. За цих умов контрольно-оцінювальна діяльність набуває для здобувачів формувального характеру. Контроль спрямований на пошук ефективних шляхів поступу кожного здобувача у навчанні, а визначення особистих результатів здобувачів не передбачає порівняння із досягненнями інших і не підлягає статистичному обліку з боку адміністративних органів.

Упродовж навчання в початковій школі здобувачі освіти опановують способи самоконтролю, саморефлексії і самооцінювання, що сприяє вихованню відповідальності, розвитку інтересу, своєчасному виявленню прогалин у знаннях, уміннях, навичках та їх корекції.

Навчальні досягнення здобувачів у 1-2 класах підлягають вербальному, формувальному оцінюванню, у 3-4 – формувальному та підсумковому (бальному) оцінюванню.

Формувальне оцінювання має на меті: підтримати навчальний розвиток дітей; вибудовувати індивідуальну траєкторію їхнього розвитку; діагностувати досягнення на кожному з етапів процесу навчання; вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню; аналізувати хід реалізації навчальної програми й ухвалювати рішення щодо корегування програми і методів навчання відповідно до індивідуальних потреб дитини; мотивувати прагнення здобути максимально можливі результати; виховувати ціннісні якості особистості, бажання навчатися, не боятися помилок, переконання у власних можливостях і здібностях.

Підсумкове оцінювання передбачає зіставлення навчальних досягнень здобувачів з конкретними очікуваними результатами навчання, визначеними освітньою програмою.

Здобувачі початкової освіти проходять державну підсумкову атестацію, яка здійснюється лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти та (або) якості освіти.

З метою неперервного відстеження результатів початкової освіти, їх прогнозування та коригування можуть проводитися моніторингові дослідження навчальних досягнень на національному, обласному, районному, шкільному рівнях, а також на рівні окремих класів. Аналіз результатів моніторингу дає можливість відстежувати стан реалізації цілей початкової освіти та вчасно приймати необхідні педагогічні рішення.

Пояснювальна записка

навчального плану для 2-4 класів

Спеціалізованої школи №2 ім.Д.Карбишева

з поглибленим вивченням предметів природничого циклу

Подільського району м.Києва на 2018/2019 навчальний рік

На виконання Закону України «Про освіту», з метою впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 №462, згідно Наказу МОН України від 20.04.2018 «Про затвердження освітньої програми закладів середньої освіти І ступеня» в навчальному закладі розроблено навчальний план для 2-4 класів (таблиця 1).

Навчальний план містить інваріантний складник, сформований на державному рівні та варіативний складник, в якому передбачено додаткові години на вивчення предметів.

Освітня галузь "Мови і літератури" реалізується через окремі предмети "Українська мова (мова і літературна читання )" – 7 годин, "Іноземна мова" – англійська мова – 2 години.

Освітні галузі "Математика", "Природознавство" реалізуються через однойменні окремі предмети, відповідно, - "Математика" – 4 години, "Природознавство" – 2 години.

Освітня галузь "Суспільствознавство" реалізується предметом "Я у світі" – 3-4 класи -1 година.

Освітня галузь "Здоров'я і фізична культура" реалізується окремими предметами "Основи здоров'я" – 1 година та "Фізична культура" – 3 години, які не враховуються під час визначення гранично допустимого навантаження.

Освітня галузь "Технології" реалізується через окремі предмети "Трудове навчання" – 1 година та "Інформатика" – 1 година.

Освітня галузь "Мистецтво" реалізується окремими предметами "Образотворче мистецтво" – 1 година і "Музичне мистецтво" – 1 година.

У початковій школі може здійснюватися поділ класів на групи при вивченні окремих предметів відповідно до чинних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. № 128, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 06.03.2002 за № 229/6517).

Фізкультурна освітня галузь (предмет «фізкультура») - 3 години на тиждень,

Варіативний складник програми передбачає 2 години на тиждень у 2-4 класах. Його заплановано використати для вивчення предметів «українознавство», «екологія».

Директор сш №2 ім.Д.Карбишева Л.Нікуліна

Додаток 1 до освітньої програми Спеціалізованої школи №2 ім.Д.Карбишева з поглибленим вивченням предметів природничого циклу (1 класи, українська мова навчання)
Додаток 2 до освітньої програми Спеціалізованої школи №2 ім.Д.Карбишева з поглибленим вивченням предметів природничого циклу (2-4 класи, українська мова навчання) 2018-2019 н.р. Розроблено відповідно наказу МОН України від 20.04.2018 №407, таблиця 1
Додаток 3 до освітньої програми Спеціалізованої школи №2 ім.Д.Карбишева з поглибленим вивченням предметів природничого циклу Перелік навчальних програм, затверджених наказом МОН від 05.08.2016 № 648 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів», які використовуються в 2-4 класах, відповідно наказу МОН України від 20.04.2018 №407, таблиця 8
Кiлькiсть переглядiв: 809